1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)
Unha das firmas máis reputadas e talentosas do universo intelectual da Costa da Morte, o noso querido amigo Rafael Lema, inicia con este artigo adicado ao que foi o gran orfebre da Costa da Morte, a que esperemos sexa unha prolongada e fecunda colaboración con Camarinas.eu. Un auténtico luxo e un honor sumar o nome de Rafael á ilustre nómina de colaboradores que caracterizou dende sempre a unha web cunha das seccións culturais máis potentes de Galicia. E faino ca historia dun artesán, un napolitano, que por mor das voltas da vida acabou residindo durante case 50 anos na vila que moito despois vería nacer a un dos grandes historiadores xa non da mesma senón de toda esta Franxa Atlántica. Un artigo que supoñe en si mesmo un auténtico traballo de orfebrería histórica, fruto dunha labor intensa e seria de documentación en diferentes arquivos e bibliotecas e que agora se sirve ao gran público camariñán, por un dos seus fillos máis recoñecidos, Rafael Lema, o gran historiador da Costa da Morte.
BLAS ESPIN DUR, EL MAYOR ORFEBRE DE LA COSTA DA MORTE

Casa da Ponte onde residíu o gran orfebre Blas EspínEl más importante taller de orfebrería de la Costa da Morte fue el de Blas Espín en Ponte do Porto, un platero barroco que hasta 1832 mantuvo plena actividad, llenando de piezas de arte nuestras iglesias. Blas Espín Dur, según los datos del archivo parroquial San Pedro de Ponte do Porto era “natural de San Nicolás de Rivel en Nápoles” en donde nació entorno a 1753. En concreto su pueblo natal se llama San Nicola de Rivello, provincia de Potenza, región de Basilicata, entonces Reino de Nápoles. Era hijo de Domingo Espín y Ana María Dur, ambos de Rivello. Vivió en Cereixo y Ponte do Porto, tras una corta estancia en Santiago. En Ponte do Porto trabajó desde 1783 a 1832, aunque desde 1818 en el taller familiar le fue relevando su hijo Juan Espín, también platero.

Se casó en Ponte do Porto con Melchora Rodríguez Rego, hija de Miguel Rego y Dominga Rodríguez. Tuvieron un hijo, Juan Francisco. Juan Francisco Espín Rodríguez fue bautizado en Cereixo el 2 de abril de 1789. Juan Espín casa con doña Bernarda Mourín Ron y Lanzós. Hija de Juan Francisco Mourín y doña Teresa Ron y Lanzós, de Buría (Camariñas), hidalga de muy noble linaje galaico. Tuvieron dos hijos, doña Andrea Espin Mourin y don Juan Francisco Espín Mourín. Doña Andrea fue bautizada en Cereixo el 30 de noviembre de 1831. Don Juan fue bautizado en Cereixo el dia 7 de mayo de 1833.

EL GRAN TALLER DE NEMANCOS
Custodia de Camariñas, obra do gran orfebre Blas EspínBlas Espín trabajó para los arciprestazgos de Nemancos y Soneira. Su vinculación a la iglesia y a las cofradías va a ser muy alta, algo habitual en su lugar de origen y en su linaje napolitano. Sus primeras obras, desde 1783, responden al estilo barroco, para introducir el neoclásico desde 1804, en contacto permanente con el foco artístico compostelano. Su casa sigue en pie, al lado del puente medieval de Ponte do Porto, siendo una de las tres familias del lugar de A Ponte, en el barrio de Outeiro, junto a Paula Pérez y Andrés Parga. Su taller estaba en el monte de Correa, hoy de la familia Fernández Suárez. En los años setenta aun se mantenía parte del horno de cocer.  Su entierro en Ponte do Porto aparece como el más fastuoso de la época en la zona. Fue un 21 de enero de 1832, con una sepultura de 40 reales y misa cantada de doce curas, con don Francisco Antonio Couto como párroco. La cofradía de San Roque abonó por su alma una libra de cera. Esta enterrado en el cementerio de A Grixa. Su mujer Melchora Rodríguez murió el tres de abril de 1849, y fue enterrada al día siguiente con ocho curas.

ALGUNAS OBRAS
1789: compone la cruz de plata del pendón del sacramento de Ponte do Porto. Se cita que Blas Espínola hace incensario y naveta en Baio, por 1296 reales. 1790: copón y relicario de Carantoña. 1791: cadena campana de Carantoña, campanilla de Leis. En Ponte do Porto: compone campana y coloca ara dentro, 50 reales; compone cruz de plata, 40 reales; compone incensario, 10 reales. 1793: custodia de Baio, dora el copón y relicario de salto. 1794: cadena campana Carantoña, compone campana y ara interior de Ponte do Porto. Compone y blanquea incensario de Ponte do Porto. 1797: cáliz nuevo de plata capilla de Guadalupe, de 20 onzas y cuarto de plata para Ponte do Porto. Cáliz, patena y cuchara de 20 onzas y cuarto de plata para Ponte do Porto. 1798: un biril para Ponte do Porto, cadena campana de Leis. 1803: Incensario, naveta y cáliz de Camariñas. Compone candelabros, incensario y campanilla de Ponte do Porto. Compone cruz de plata que se le rompió un brazo y otro más al ponerla al fuego, en Ponte do Porto. Cuatrero de aguas benditas de ponte do porto. Limpia y compone cruz de bronce; Lámpara, incensario, naveta y cruz del pendón de Ponte do Porto. 1804: custodia de Traba, custodia de Vimianzo.

Rafael Lema con dúas descendentes de Blas Espín residentes nos USA

Comentarios   

Jose Manuel Souto
+9 # O maior Orfebre da Costa da MorteJose Manuel Souto 20/12/2012 13:45
Que luxoso pracer poder ler a Rafael nesta paxina.
Coa súa vocación pola historia e o seu tremendo traballo de investigación, esperemos que siga achegando os seus coñecementos para entretemento e aprendizaxe de todos os usuarios de camarinas.eu.
Saúdos!
Responder | Denunciar ante o administrador
rafael lema
+7 # eurafael lema 20/12/2012 15:22
en camariñas temos moitos grandes persoeiros por descubrir. os irmans feijoo, herminia e max borrell, etc
Responder | Denunciar ante o administrador
diegoalfr
+4 # RE: O maior Orfebre da Costa da Mortediegoalfr 20/12/2012 19:05
Vaia dende aquí o meu recoñecemento a Rafa. Unha sorte terte nesta web e unha sorte para todos que fagas este importantísimo traballo para recopilar a nosa historia. Moitas gracias!
Responder | Denunciar ante o administrador
Beldoña
+4 # RE: O maior Orfebre da Costa da MorteBeldoña 20/12/2012 21:10
Unha labor digna de encomio, que nos abre un pouco mais a nebulosa que nos arredaba da grandiosidade do noso pasado; e todo, grazas a persoas coma Rafael Lema, con esta achega coa que hoxe nos agasalla.
Parabén.

Antonio Puertas
Responder | Denunciar ante o administrador
rafael lema
+3 # eurafael lema 21/12/2012 10:19
no blog cronicasnerias tedes mais informacion sobre o autor, e a ver se saco algo na prensa
Responder | Denunciar ante o administrador
zhúkov
+1 # Seriedade e profesionalidad ezhúkov 22/12/2012 14:01
Artigo serio, ben documentado, riguroso e exhaustivo. Se non me equivoco a derradeira imaxe ilustra como ningunha a ansia perfeccionista que anima o traballo de Rafael Lema: visitou ás descendentes de Blas Espín para ver de achegar máis datos á súa investigación falando con elas. Un orgullo e un luxo para Camarinas.eu
Responder | Denunciar ante o administrador
E logo ti de quen es
0 # NoraboaE logo ti de quen es 22/12/2012 23:34
Interesantísimo y meticuloso trabajo, mi más sincera enhorabuena.
Responder | Denunciar ante o administrador